Usuwanie azbestu w gminie Wołów. Wnioski można składać do końca marca
Azbest był wyjątkowo popularny w latach 60. i 70. Niska cena, trwałość oraz odporność na wysoką i niską temperaturę przełożyła się na chętne wykorzystywanie tworzywa w budownictwie jednorodzinnym. Okazało się jednak, że jest on niekorzystny dla życia człowieka i środowiska.
W Europie Zachodniej o wiele wcześniej zaprzestano produkcji azbestu. Natomiast w Polsce dopiero w 1998 r. zauważono szkodliwość tego produktu. Wydano rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie sposobów bezpiecznego użytkowania oraz warunków usuwania wyrobów zawierających azbest i równocześnie zakończono produkcję falistych płyt azbestowych. W 1999 r. wprowadzono zakaz obrotu tymi płytami.
Każda stara włóknowo-cementowa płyta zawierała do 13% rakotwórczego azbestu. Co więcej, deszcze wymywają z nich spoiwo cementowe, a to ma bezpośredni wpływ na stan środowiska. Tym samym niezmiernie istotne jest pozbycie się niekorzystnego dla życia człowieka oraz środowiska azbestu.
Usuwanie azbestu w gminie Wołów
Burmistrz gminy Wołów ogłosił nabór wniosków o pomoc na realizację prac związanych z demontażem, zbieraniem i transportem oraz unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest. Mieszkańcy, których nieruchomości zostały ujęte w Programie usuwania azbestu z terenu gminy Wołów mogą skorzystać z dotacji na to przedsięwzięcie.
W tym celu należy złożyć wniosek do 31 marca 2022 r. Formularze dostępne są w siedzibie urzędu oraz na stronie internetowej – www.bip.wolow.pl w zakładce „Ochrona środowiska – Nabór wniosków”.
Przed planowanym demontażem właściciel nieruchomości jest zobowiązany do:
- dokonania zgłoszenia robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę, lub
- uzyskania pozwolenia na budowę/rozbiórkę.
Wszystkie kwestie dotyczące powyższych zobowiązań można załatwić w Wydziale Urbanistyki, Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Wołowie, pl. Piastowski 2, II piętro, pok. nr 31.